Liefs uit Oeganda - Reisverslag uit Masaka, Oeganda van Helja Peters - WaarBenJij.nu Liefs uit Oeganda - Reisverslag uit Masaka, Oeganda van Helja Peters - WaarBenJij.nu

Liefs uit Oeganda

Door: Helja

Blijf op de hoogte en volg Helja

24 November 2014 | Oeganda, Masaka

Ondertussen vliegen de coschappen voorbij. Ik heb mijn weken op de gynaecologie en chirurgie alweer gehad. Twee leuke weken. Op de gynaecologie in Oeganda zie je veel langdurige bevallingen die niet vorderen, 'obstructed labour'. Vrouwen komen dan met veel problemen in het ziekenhuis en vaak is het ongeboren kindje dan al overleden. Gelukkig gaan ook veel bevallingen wel goed. Ook hier is het bijzonder om deze te zien, maar ook erg verschillend van Nederland. Op de verloskamer is het tijdens de bevalling erg stil, geen aanmoedigende verloskundige en de vrouw die moet bevallen houdt zich rustig. De bevalling die ik zag vond ik best heftig om te zien, want de baby had geen goede start. Nadat het kindje geboren was werd ze hangend op de kop naar de onderzoekstafel gedragen. Ik hoorde geen gehuil. Het kindje kreeg eerst zuurstof en moest daarna gereanimeerd worden. Snel daarna begon ze te ademen en werd ze roze. Wat een opluchting. Ze moest ter observatie naar de baby unit en ik mocht haar daar naar toe dragen. Ik vroeg nog of we even langs de moeder zouden lopen, maar dat kwam later wel zei de verpleegkundige. De moeder is nu moe, moet uitrusten en wat eten. Apart om te horen.
Ook heb ik de afgelopen twee weken een aantal operaties gezien. Dit betekend vooral wachten tot het ok personeel er is, wachten tot de patiënt op de ok is, wachten op de chirurg. Voordat de operatie eindelijk start ben je ongeveer 2 uur verder. Daar kan ik niet echt aan wennen. Maar ik heb wel leuke operaties gezien (buikoperatie, handletsel, vleesbomen en een buitenbaarmoederlijke zwangerschap) en steriel mogen staan.
Naast de coschappen ben ik ook veel leuke dingen aan het doen. Zo zijn we dit weekend naar lake Nabugabu geweest. Het meer ligt op ongeveer 45 minuten vanaf het Kitovu Hospital. Zaterdag was het prachtig weer en hebben we heerlijk kunnen zwemmen in lekker warm water. 's Avonds werd er in de bar Engels voetbal gekeken en hebben we bij het kampvuur naar de mooie heldere sterrenhemel gekeken. Zondag hebben we een wandeling gemaakt in het gebied en hebben we veel aapjes gezien. Een erg leuk weekend.

Veel liefs en warmte vanuit Masaka,
Helja

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Helja

Actief sinds 07 Okt. 2014
Verslag gelezen: 262
Totaal aantal bezoekers 3896

Voorgaande reizen:

07 Oktober 2014 - 23 Januari 2015

Coschappen en reizen in Oeganda & Tanzania

Landen bezocht: