Feestjes, feestjes en nog eens feestjes - Reisverslag uit Masaka, Oeganda van Helja Peters - WaarBenJij.nu Feestjes, feestjes en nog eens feestjes - Reisverslag uit Masaka, Oeganda van Helja Peters - WaarBenJij.nu

Feestjes, feestjes en nog eens feestjes

Door: Helja

Blijf op de hoogte en volg Helja

16 December 2014 | Oeganda, Masaka

Hi,

Twee weken geleden hadden we thanksgiving van dr. Maura. Ze is 50 jaar in het vak en dat moest gevierd worden. Na een kerkdienst in de openlucht waren er verschillende speeches en waren er Afrikaanse dansgroepen. Na de lunch begon het helaas te regenen, zo hard dat de tenten bijna omwaaiden en Nienke en ik geen kans meer zagen om droog te blijven. Hard rennend kwamen we doorweekt aan bij de whitehouse. Ondanks de regen was het een leuk feestje. Het regenseizoen lijkt nu voorbij te zijn. De afgelopen weken hebben we bijna dagelijks regen gehad, maar het is nu al bijna een week droog en warmer. Ik vind het niet erg ;). Afgelopen weekend werd door de interne afdeling een christmasparty gehouden, secret santa. Wij waren ook uitgenodigd en gingen mee voor de gezelligheid. Om 12.30uur gingen we richting lake Nabugabo (eigenlijk zouden we om 11.00uur vertrekken). Het is grappig om samen met de mensen van hier in een grote bus te zitten, die trouwens helemaal volgepropt zat met mensen en eten en toch zat ik nog comfortabel. Na een lekker dagje zwemmen en relaxen sloten we de avond af met dansen.
Ook Oegandesen weten wat stappen betekend. In Masaka blijkt een van de beste discotheken te zitten, Ambiance. Een moderne discotheek met goeie muziek, een leuke avond was het.
In het ziekenhuis is het niet altijd leuk.
In doeken vastgebonden achterop een boda boda, ingewikkeld in doeken achter in de kofferbak of zoals wij in Nederland gewend zijn vervoerd worden in een kist in een lijkwagen, opties hoe een overleden patiënt vervoerd kan worden. Het is schokkend om te zien, vaak is de manier van vervoeren afhankelijk van hoeveel geld de nabestaanden hebben.
Ook in het ziekenhuis zie ik nog steeds vanalles. Kinderen met malaria of longontstekingen. Volwassenen met leveraandoeningen, tuberculose of HIV. Ook suikerziekte en obesitas komen voor in Oeganda, wat ik niet verwacht had. Afgelopen week heb ik op de OPD (poli/spoed van het ziekenhuis) meegelopen met dr. Opio. Hij is de internist in het ziekenhuis en heeft ook twee dagen in de week poli. Op de OPD zie je veel verschillende dingen. Patiënten die op controle komen voor hoge bloeddruk of HIV, maar ook patiënten die half strompelend binnen komen lopen door zwakte in het lichaam, vooral de benen en vaak de diagnose beroerte opgeplakt krijgen.
Al met al beleef ik een leuke tijd hier.

Tot gauw,
Liefs Helja